Jak dodat zákaznický materiál pro EMS projekty
21.10.2022Nákup komponent potřebných pro osazování desek plošných spojů při výrobě zakázkové elektroniky patří mezi základní služby naší společnosti. U většiny zakázek takto i probíhá. Kompletně poptáme a nakoupíme jednotlivý potřebný materiál. Nicméně z různých důvodů může součástky dodat i sám zákazník. Zde se však objevují rizika pro splnění stanovených termínů realizace projektu. Zvláště u expresních zakázek.
Dle našich interních statistických dat se u osmi zakázek z deseti nedaří dodat součástky dle stanovených požadavků. Dochází tak ke komplikacím při zavádění součástek do výroby a projekt se kompletně termínově odsouvá. Nehledě na úpravy vztahující se k posloupnosti jednotlivých zakázek a nutných změn výrobních plánů. Zkrátka naše zaměstnance i konečného zákazníka stojí taková situace čas i peníze.
Jak tedy nejlépe postupovat při vlastní dodávce materiálu?
- Informovat nás o odeslání zásilky emailem na: ems@safiral.cz. V emailu by nemělo chybět sledovací číslo zásilky, tedy tzv. trackovací kód od vašeho dopravce
- Dodávejte součástky zabaleny v originálním ESD balení
- Pozor na REZERVU v počtu kusů pro strojní osazení, viz. soubor Zákaznický materiál (PDF ke stažení).
- Balení musí obsahovat dodací list (DL) s následujícími informacemi:
- od koho jsou komponenty zaslány
- ke které objednávce / zakázce materiál patří
- počet jednotlivých dílů
- přesné označení typu součástky (P/N, part number, či MPN) shodující se s BOMem
- referenční označení jednotlivých komponent (např. C1, C2, CON1 apod.)
- jednotlivé díly musí mít v DL a ideálně i na štítku (labelu s čárovým kódem) součástky stejné označení jako v BOMu
- pokud je dodávka materiálu určena pro více typů DPS, je nutné uvést ke které konkrétní zakázce je daná součástka přidělena
- pokud zákazník používá vlastní systém označování jednotlivých komponent, je nutné mít toto označení jak v BOMu, tak i v DL
- pokud je dodaný materiál v rozporu s BOMem, je nutné uvést v DL, že se jedná o náhradu
Můžete vycházet ze vzorového dodacího listu (PDF ke stažení).
Po přejímce dodaného materiálu bude zákazník informován nákupním oddělením prostřednictvím emailu, a to i v případě, že příjem proběhl bez komplikací a výroba je tedy v běhu.
Lze urychlit kontrolu materiálu před samotnou výrobou?
Ano. Využíváme k tomu speciální rentgenové zařízení Scienscope AXC 800III, jenž je propojeno s interním výrobním systémem. Během 40 sekund zvládne přístroj kontrolu 4 kusů 7“ kotoučů se součástkami umístěnými na pásce. Mimo kotouče také dokážeme kontrolu BGA součástek, ESD balení, JEDEC paletek s komponenety i střižených pásků. Podmínkou rychlosti je opět shodné MPN (Manufacturer Part Number) na štítku dodávané součástky, v dodacím listu a v podkladech BOM.
Co se stane, když nebudou u dodávky součástek splněny výše uvedené podmínky?
Naší společnosti vznikají vícenáklady a zmíněné prostoje ve výrobě. Nedodržení podmínek při zasílání zákaznického materiálu je zpoplatněno dle Sazebníku (PDF ke stažení).